სახელმწიფო აუდიტის სამსახურმა ჩაატარა სახელმწიფო შესყიდვების მართვის 2017-2019 წლების სისტემური საკითხების შესაბამისობის აუდიტი.
სახელმწიფო აუდიტის სამსახურის მიერ ჩატარებული სხვადასხვა ორგანიზაციის აუდიტების შედეგად, სახელმწიფო შესყიდვების ნაწილში ადგილი ჰქონდა სისტემური ხასიათის ნაკლოვანებებს: საჭიროებების განსაზღვრის, ბაზრის კვლევის, პრეტენდენტთა შერჩევა-შეფასების, გამარტივებული შესყიდვების და ქვეკონტრაქტორების საკითხებთან დაკავშირებით. შესაბამისად, სახელმწიფო აუდიტის სამსახურმა მიზანშეწონილად მიიჩნია, შეესწავლა სახელმწიფო შესყიდვების მართვის საკითხები. აუდიტის ობიექტებად განისაზღვრა 10 ერთეული სამინისტრო, სამი ერთეული უნივერსიტეტი და მათ დაქვემდებარებაში მყოფი ცხრა ერთეული მხარჯავი დაწესებულება. მეტი სიცხადისათვის: აუდიტის ანგარიშში ასევე გამოყენებულია ინფორმაცია სახელმწიფო აუდიტის სამსახურის მიერ დასრულებული სხვადასხვა აუდიტის ანგარიშებიდან.
აუდიტის შედეგად გამოვლინდა შემდეგი მიგნებები:
შესყიდვის საჭიროების ნაკლოვანებები
შემსყიდველი ორგანიზაციები, რიგ შემთხვევებში, საჭიროებებს არ განსაზღვრავენ რაციონალური გათვლებისა და ანალიზის საფუძველზე, რაც იწვევს არაოპტიმალური რაოდენობის სასაქონლო ნაშთების შექმნას.
ბაზრის კვლევის ნაკლოვანებები
შემსყიდველი ორგანიზაციების მიერ, რიგ შემთხვევებში, ბაზრის კვლევის პროცედურები ტარდება არასრულყოფილად. შედეგად, გაზრდილია შესყიდვის ღირებულება ან შემუშავებული სატენდერო პირობები ქმნის არაკონკურენტულ გარემოს.
შესყიდვის საგნის აღწერის ნაკლოვანებები
შემსყიდველი ორგანიზაციების მიერ, რიგ შემთხვევებში, შესყიდვის საგნის აღწერისას გამოიყენება ტექნიკური პარამეტრების ისეთი მაჩვენებლები, რომლებიც ზღუდავს კონკრეტულ სასაქონლო მოდელებსა და კვალიფიციურ მიმწოდებლებს. შედეგად, სატენდერო პროცედურები იღებს ფორმალურ ხასიათს.
პრეტენდენტთა შერჩევა-შეფასების ნაკლოვანებები
სატენდერო კომისიების მიერ, რიგ შემთხვევებში, პრეტენდენტთა დისკვალიფიკაცია ხორციელდება დაუსაბუთებლად, პრეტენდენტთა მიმართ გამოიყენება არაერთგვაროვანი და დისკრიმინაციული მიდგომა. შედეგად, შემსყიდველი ორგანიზაციები კარგავენ შესაძლებლობას, შესყიდვა განახორციელონ გამარჯვებულ კომპანიასთან შედარებით ნაკლებ ფასად.
გამარტივებული შესყიდვის ნაკლოვანებები
შემსყიდველი ორგანიზაციების მიერ, რიგ შემთხვევებში, გამონაკლისის წესით გამარტივებული შესყიდვის განხორციელება დაუსაბუთებელია და მიმართულია სატენდერო პროცედურების თავიდან არიდებისაკენ.
ქვეკონტრაქტორის გამოყენების ნაკლოვანებები
არასაკმარისი რეგულაციების პირობებში, შემსყიდველი ორგანიზაციების მიერ რიგ შემთხვევებში, არ არის შემუშავებული კონტროლის მექანიზმები, რომლებიც უზრუნველყოფს კვალიფიციური ქვეკონტრაქტორის სამუშაოს გამოყენებას. შედეგად, ტენდერებში მონაწილე კომპანიები სამუშაოების გამოცდილებად ითვლიან ერთსა და იმავე სამუშაოებს, რაც საშუალებას აძლევთ, მოიპოვონ არამართლზომიერი უპირატესობა სატენდერო პროცედურებში.