სახელმწიფო აუდიტის სამსახურმა ჩაატარა მუნიციპალიტეტებში განხორციელებული ინფრასტრუქტურული პროექტების საზედამხედველო საქმიანობის შესაბამისობის აუდიტი.
აუდიტის შედეგად გამოვლინდა შემდეგი მიგნებები:
ინფრასტრუქტურული პროექტების საპროექტო-სახარჯთაღრიცხვო დოკუმენტაციის შესყიდვა
საპროექტო-სახარჯთაღრიცხვო დოკუმენტაციის შესყიდვის ხარვეზი - უხარისხო საპროექტო-სახარჯთაღრიცხვო დოკუმენტაციის გამო ხელშეკრულებებში ცვლილებები შედიოდა სისტემატურად. კერძოდ, აღნიშნული საფუძვლით შეცვლილია 3616 ხელშეკრულებიდან 2547 ხელშეკრულების (70%) პირობები, რომელთა საპროექტო დოკუმენტაციის შესყიდვაში, ჯამში − 7,321.8 ათასი ლარია გადახდილი. საპროექტო-სახარჯთაღრიცხვო დოკუმენტაციის კორექტირების შედეგად, 740,335.8 ათასი ლარის ღირებულების სამუშაოები დასრულდა თავდაპირველად განსაზღვრულ პერიოდზე მნიშვნელოვანი დაგვიანებით.
სკოლებისა და საბავშვო ბაღების სარეაბილიტაციო სამუშაოები მიზანშეწონილია დასრულდეს სასწავლო წლის დაწყებამდე. წინააღმდეგ შემთხვევაში, შესაძლებელია სასწავლო და სააღმზრდელო საქმიანობა მთელი წლის განმავლობაში ვერ დაიწყოს. სკოლებისა და საბავშვო ბაღების სარეაბილიტაციო სამუშაოების შესწავლის დროს გამოვლინდა, რომ პროექტებში განხორციელებული ხშირი ცვლილებების შედეგად, 202 ხელშეკრულების ფარგლებში რეაბილიტირებული საბავშვო ბაღებიდან სასწავლო წლის დასაწყისისათვის ვერ დასრულდა − 117, ხოლო საჯარო სკოლების სარეაბილიტაციო სამუშაოებზე გაფორმებული 531 ხელშეკრულებიდან, სასწავლო წლის დასაწყისისთვის ვერ დასრულდა 114 ხელშეკრულებით გათვალისწინებული სამუშაოები. გამოვლენილი გარემოება ადასტურებს, რომ აღნიშნული დაწესებულებების მნიშვნელოვან ნაწილში სასწავლო პროცესი დაგეგმილ პერიოდში ვერ დაიწყო.
საზედამხედველო მომსახურება
ზედამხედველობის პროცესში გამოყენებული ადამიანური რესურსი - მუნიციპალიტეტების მიერ დაქირავებული ზედამხედველი კომპანიები ჯეროვნად არ ასრულებენ ხელშეკრულების პირობებს. გამოვლენილი გარემოებებით დასტურდება, რომ შეუძლებელია არსებული საკადრო რესურსით კონტრაქტორებმა სამუშაოების მიმდინარეობის პროცესზე სათანადო კონტროლი განახორციელონ. თავის მხრივ, არც მუნიციპალიტეტების მიერ მოწმდება ზედამხედველი კომპანიების მხრიდან ხელშეკრულებით ნაკისრი ვალდებულებების შესრულება. 2019-2020 წლებში ზედამხედველ კომპანიებს ადგილობრივი ბიუჯეტიდან, ჯამში − 39,036.4 ათასი ლარი აუნაზღაურდათ ისე, რომ მუნიციპალიტეტებს სათანადოდ არ შეუმოწმებიათ, რამდენად ასრულებენ მიმწოდებლები ხელშეკრულებით ნაკისრ ვალდებულებებს.
ყველა მუნიციპალიტეტის მასშტაბით სამშენებლო სამუშაოების საზედამხედველო საქმიანობის ტენდერებში გამარჯვებულ პრეტენდენტებს ჯამში წარდგენილი აქვთ 1143 პირის მონაცემი, რომელიც სრულად აკმაყოფილებს სატენდერო პირობებით მოთხოვნილ გამოცდილებას და კვალიფიკაციას. წარმოდგენილი დოკუმენტაციის შესწავლით კი დასტურდება, რომ პროცესში ჩართული იყო 847 ზედამხედველი, რომელთაგან მხოლოდ 327 დასაქმებულის პერსონალური მონაცემები ემთხვევა კომპანიების მხრიდან ტენდერში ატვირთულ მონაცემებს. კომპანიები კონკრეტული პირების პერსონალურ მონაცემებს წარადგენენ შესყიდვის პროცესში მონაწილეობის დროს, ხოლო მას შემდეგ, რაც მუნიციპალიტეტებთან გააფორმებენ ხელშეკრულებებს ფაქტობრივი სამუშაოების შესასრულებლად, სხვა ადამიანურ რესურსს იყენებენ. შედეგად, არსებობს მაღალი რისკი, რომ ზედამხედველობის პროცესში არ მონაწილეობენ სათანადო კვალიფიკაციისა და გამოცდილების მქონე კადრები, რაც გავლენას ახდენს შესრულებული სამუშაოების ხარისხზე.
ინფრასტრუქტურული პროექტების ყოველდღიური ზედამხედველობა - ზედამხედველ კომპანიებთან გაფორმებული ხელშეკრულებების მიხედვით, ტექნიკური ინსპექტორი ვალდებულია უზრუნველყოს სამუშაოების ყოველდღიური ზედამხედველობა. კონტრაქტორების ადამიანური რესურსების დატვირთვის შესწავლის შედეგად კი დადგინდა, რომ არსებული რესურსით არაგონივრულია მშენებლობის ყოველდღიური მონიტორინგი. კერძოდ, სამუშაოების სპეციფიკიდან გამომდინარე, ყველაზე დატვირთული თვეები − აპრილიდან სექტემბრამდეა. წარმოდგენილი დოკუმენტების მიხედვით, აღნიშნულ პერიოდში − 2019 წელს, ერთი თვის განმავლობაში ზედამხედველი პარალელურად, 9-დან 38-მდე სხვადასხვა ხელშეკრულების ზედამხედველობას ახორციელებს. 2020 წლის იმავე პერიოდში კი ყველაზე დატვირთული ზედამხედველები, პარალელურ რეჟიმში, მინიმუმ − 8 და მაქსიმუმ − 46 პროექტს უწევენ ზედამხედველობას. გარდა ამისა, დოკუმენტების შესწავლით გამოვლინდა შემთხვევები, როდესაც ზედამხედველი პირი ინფრასტრუქტურული პროექტების ყოველდღიურ ზედამხედველობას ახორციელებდა ერთდროულად, რამდენიმე მუნიციპალიტეტში.
ზედამხედველი კომპანიები ფორმალურად ავსებენ სამუშაოების წარმოების ყოველდღიურ ჟურნალს. შეუძლებელია, ერთი ზედამხედველი დღის განმავლობაში რამდენიმე ათეულ პროექტს უწევდეს მონიტორინგს გეოგრაფიულად მნიშვნელოვნად დაშორებულ ტერიტორიაზე და შემდგომ ჟურნალში ზუსტი მონაცემები გადაჰქონდეს. ერთი ზედამხედველი ფიზიკურად ვერ შეძლებს ყველა ობიექტზე მთელი დღის განმავლობაში სრულად დააკვირდეს მშენებლობის პროცესს, მათ შორის, რამდენიმე ათეულ ლოკაციაზე.
ინფრასტრუქტურული პროექტების ხარისხის მონიტორინგი
ხელშეკრულების მნიშვნელოვანი პირობების შეუსრულებლობა - ზედამხედველი ორგანიზაციების მიერ ყოველთვიური ანგარიშების შედგენის ვალდებულების შემოწმების შედეგად დადგინდა, რომ მუნიციპალიტეტები სათანადო ყურადღებას არ აქცევენ ხელშეკრულებით გათვალისწინებულ მნიშვნელოვანი პირობის შესრულებას. კერძოდ, 26 მუნიციპალიტეტში კომპანიები ყოველთვიურ რეჟიმში არ ადგენდნენ სამუშაოების მიმდინარეობის ანგარიშს და მუნიციპალიტეტებს არ მიაწოდებენ სათანადო ინფორმაციას. მათგან უმრავლეს შემთხვევაში მიმწოდებლებს ანგარიშები, რომლებიც ყოველთვიურად უნდა შეედგინათ, წლის განმავლობაში მხოლოდ 3-ჯერ ან 4-ჯერ აქვთ წარდგენილი. იმ თვითმმართველობებში, სადაც ანგარიშებია წარმოდგენილი, ეს დოკუმენტები ფორმალურ ხასიათს ატარებს და არ ქმნის რეალურ სურათს მშენებლობის ფაქტობრივი მდგომარეობის შესახებ. აღსანიშნავია, რომ არც ერთ შესწავლილ მუნიციპალიტეტს ზედამხედველი ორგანიზაციები არ დაუჯარიმებია ყოველთვიური ანგარიშების წარმოუდგენლობის გამო.
ინფრასტრუქტურული პროექტის მონიტორინგი ექსპლოატაციის პროცესში - მუნიციპალიტეტებში ზედამხედველი ორგანიზაციები სათანადოდ არ ასრულებენ ნაკისრ ვალდებულებებს და სრულყოფილად არ შეისწავლიან, რამდენად შეესაბამება შესრულებული სამუშაოები დადგენილ ნორმებსა და სტანდარტებს. 2019-2021 წლებში 23 მუნიციპალიტეტში ჩატარებული შესაბამისობის აუდიტების შედეგად გამოვლინდა, რომ უხარისხოდაა შესრულებული და დაზიანებულია 58,553.5 ათასი ლარის ღირებულების სამუშაოები. მიუხედავად ამისა, მუნიციპალიტეტების შესაბამის პასუხისმგებელ პირებს ზედამხედველი კომპანიების მიმართ არ გაუტარებიათ საჯარიმო სანქციები ხელშეკრულებით ნაკისრი ვალდებულებების შეუსრულებლობის გამო.
ზედამხედველობის მომსახურების შესყიდვის დასაბუთება
სამუშაოების შესრულების ვადების კონტროლი - მუნიციპალიტეტები სათანადოდ არ აკონტროლებდნენ ხელშეკრულებით განსაზღვრული პირობების დაცულობას და არ ატარებდნენ საკმარის ღონისძიებებს, სამუშაოების დროულად დასრულებისთვის. სამუშაოების დასრულების ვადები ზოგიერთ შემთხვევაში გაზრდილია დაუსაბუთებლად, სათანადო არგუმენტაციის წარმოდგენის გარეშე, რითაც შემსყიდველი ორგანიზაციისათვის გაუარესებულია ხელშეკრულების პირობები. თავის მხრივ, არც ზედამხედველი კომპანიები აწარმოებენ სათანადო კონტროლს მიწოდების ვადების დაცულობაზე. შედეგად, შესწავლილ 15 მუნიციპალიტეტში 125 ხელშეკრულების ფარგლებში, რომელთა სახელშეკრულებო ღირებულება 38,841.5 ათასი ლარია, მიწოდების ვადები დაუსაბუთებლადაა გაზრდილი. ნიშანდობლივია, რომ აღნიშნულ გარემოებას დაეთანხმა სამუშაოების ტექნიკური ინსპექტორიც. შედეგად, მიმწოდებლებზე არ გავრცელდა ხელშეკრულებით გათვალისწინებული საჯარიმო სანქციები.
2019-2020 წლებში ყველა მუნიციპალიტეტი, გარდა აბაშის მუნიციპალიტეტისა, ერთნაირი პრინციპით და იდენტური ხელშეკრულებებით ახორციელებს ზედამხედველობის მომსახურების შესყიდვას. თვითმმართველობებმა აუდიტის ჯგუფს ვერ წარუდგინეს საკმარისი და შესაფერისი მტკიცებულებები, რა ობიექტური საჭიროებებით არის განპირობებული ყველა, 50.0 ათას ლარზე მეტი ღირებულების პროექტის მონიტორინგის მომსახურების შესყიდვა. აღსანიშნავია ასევე, რომ მერიებს არ აქვთ შემუშავებული სათანადო კონტროლის სისტემა იმის დასადასტურებლად, რამდენად სათანადოდ ასრულებენ ზედამხედველი კომპანიები ხელშეკრულებით ნაკისრ ვალდებულებებს. შედეგად, 2019-2020 წლებში ზედამხედველობის მომსახურების ცალკე შესყიდვაში ადგილობრივი ბიუჯეტებიდან, ჯამში − 39,036.4 ათასი ლარია გადახდილი, თუმცა მუნიციპალიტეტებმა არსებითად ვერ გააუმჯობესეს ინფრასტრუქტურული პროექტების მართვის ხარისხი.