სახელმწიფო აუდიტის სამსახურმა ჩაატარა ლენტეხის მუნიციპალიტეტის 2020-2021 წლების საქმიანობის შესაბამისობის აუდიტი.
აუდიტის შედეგად გამოვლინდა შემდეგი მიგნებები:
ბიუჯეტის შესრულება
ფინანსური რესურსების მართვაში არსებული ხარვეზები - მუნიციპალიტეტმა ვერ უზრუნველყო საბიუჯეტო შემოსულობებისა და გადასახდელების, მათ შორის, „არაფინანსური აქტივების ზრდის“ პარამეტრების სათანადოდ დაგეგმვა და შესრულება. აღნიშნული საბიუჯეტო მუხლის შესრულებას 2020-2021 წლებში, შესაბამისად, 33% და 41% დააკლდა. ამასთანავე, მუნიციპალიტეტმა დააგროვა არსებითი მოცულობის თავისუფალი ნაშთი.
ინფრასტრუქტურის მშენებლობა, რეაბილიტაცია და ექსპლოატაცია
დაზიანებული ინფრასტრუქტურული პროექტები - მუნიციპალიტეტში არსებობს ინფრასტრუქტურული პროექტების მართვის ხარვეზები. კერძოდ, 2,841.5 ათასი ლარის ღირებულების პროექტების განხორციელებისას, სამუშაოების ნაწილზე არ არის მიღწეული დადგენილი ხარისხი, რის გამოც ობიექტების მდგომარეობა მოკლე პერიოდში გაუარესებულია.
გამოუყენებელი/დაუსრულებელი პროექტები - მუნიციპალიტეტის საქმიანობა დაგეგმილი ინფრასტრუქტურული პროექტების დასრულების, ასევე შეძენილი აქტივების განკარგვის მხრივ, მიმდინარეობს ხარვეზებით. მერიამ ვერ უზრუნველყო პროექტების ოპტიმალური დაგეგმვა, არაეფექტიანად დახარჯა 81.3 ათასი ლარი და პროექტების განხორციელებით დასახულ მიზანს ვერ მიაღწია.
შესყიდვების მართვა
პრეტენდენტის არასწორი დისკვალიფიკაცია - მუნიციპალიტეტის სატენდერო კომისიამ შესყიდვების განხორციელების პროცესში ვერ უზრუნველყო საბიუჯეტო სახსრების რაციონალური ხარჯვა. პრეტენდენტის არასაკმარისად დასაბუთებული დისკვალიფიკაციის შედეგად მუნიციპალიტეტმა დაკარგა 8.5 ათასი ლარის ეკონომიის მიღების შესაძლებლობა.
აფიდავიტის პირობის დარღვევა - ტენდერში მონაწილე პრეტენდენტები იყვნენ ურთიერთდაკავშირებული პირები და სავარაუდოდ მოქმედებდნენ ურთიერთშეთანხმებით. სატენდერო კომისიას არ უმსჯელია და ვერ გამოავლინა აფიდავიტით განსაზღვრული პირობების დარღვევის შემთხვევა და არ გაატარა შესაბამისი ღონისძიებები.
გამარტივებული წესით სამშენებლო სამუშაოების შესყიდვის ხარვეზები - გამარტივებული შესყიდვის საშუალებით სამშენებლო სამუშაოების შესყიდვისას, მუნიციპალიტეტმა მიმწოდებლებს ზედმეტად აუნაზღაურა 12.9 ათასი ლარი.
დაურიცხავი და ამოუღებელი ჯარიმები - ხელშეკრულების ვალდებულებების დარღვევისათვის დაკისრებული საჯარიმო თანხების ადმინისტრირების პროცესში მუნიციპალიტეტმა სათანადოდ ვერ დაიცვა საკუთარი ინტერესები. მერიამ მიმწოდებლებს არ დაარიცხა საჯარიმო თანხა 70.8 ათასი ლარი, ასევე ვერ უზრუნველყო 83.2 ათასი ლარის დარიცხული პირგასამტეხლოს მიღება.
მუნიციპალური სერვისების მიწოდება
მოსახლეობის წყალმომარაგების პრობლემები - მუნიციპალიტეტში არსებობს მოსახლეობის წყალმომარაგების პრობლემები: მოსახლეობის წყალმომარაგებაზე ფუნქციურად პასუხისმგებელი არ არის არცერთი სამსახური. მოსახლეობის ნაწილს სასმელი წყალი არ მიეწოდება ან მიეწოდება შეფერხებით; მიწოდებული წყალი არ იწმინდება და მისი ხარისხი არ მოწმდება.
წარმომადგენლობითი და აღმასრულებელი ორგანოების დაფინანსება
ავტოპარკის მართვის ხარვეზები - მუნიციპალიტეტის მიერ სამსახურებრივი უფლებამოსილების განსახორციელებლად გამოყენებული სატრანსპორტო საშუალებების რაოდენობა მნიშვნელოვნად აღემატება მთავრობის დადგენილებით რეკომენდებულ ზღვრულ ოდენობას. საწვავის ხარჯვის პროცესში არსებული კონტროლის მექანიზმები მუნიციპალიტეტში სრულად ვერ უზრუნველყოფს მიზნობრივი ხარჯვის ეფექტიან კონტროლს, რაც წარმოშობს საწვავის არასამსახურებრივი დანიშნულებით გამოყენების რისკებს.
პოლიტიკური თანამდებობის პირების შრომის ანაზღაურება - ორგანიზაციული და პერსონალის მართვასთან დაკავშირებული ხარვეზების შედეგად, 2020 წლის იანვარში საკრებულოსა და მერიის პოლიტიკური თანამდებობის პირებს მოქმედი კანონმდებლობის შეუსაბამოდ ზედმეტად აუნაზღაურდათ ჯამში − 3.1 ათასი ლარი.
შრომითი ხელშეკრულებით დასაქმებულთა რაოდენობის ზღვრის დარღვევა - მუნიციპალიტეტის მიერ დაქირავებული შრომის გამოყენების პრინციპი არ შეესაბამება საბიუჯეტო რესურსების ეკონომიურად ხარჯვის ვალდებულებას. შრომითი ხელშეკრულებით ერთდროულად დაქირავებულთა რაოდენობა 2020-2021 წლებში მინიმუმ 18 ერთეულით აღემატებოდა კანონმდებლობით დადგენილ ზღვრულ ოდენობას.
საკრებულოს წევრებზე დაუსაბუთებლად ანაზღაურებული ხარჯი - მუნიციპალიტეტმა 2020-2021 წლებში საკრებულოს არათანამდებობის პირებზე უფლებამოსილების განხორციელებასთან დაკავშირებული ხარჯების ასანაზღაურებლად 58.5 ათასი ლარი გასცა შესაბამისი დოკუმენტური დადასტურების გარეშე, საბიუჯეტო პროცესის მარეგულირებელი საკანონმდებლო ნორმების შეუსაბამოდ.
საინფორმაციო მომსახურების შესყიდვის ხარვეზები - 2020-2021 წლებში მუნიციპალიტეტმა 40.2 ათასი ლარი დახარჯა საინფორმაციო-სარეკლამო სახის მომსახურების შესასყიდად. მუნიციპალიტეტმა სათანადოდ ვერ დაასაბუთა კონკრეტული საინფორმაციო პროგრამების შესყიდვის საჭიროება, ასევე დახარჯული ფულადი რესურსისა და მიღებული შედეგის ადეკვატურობა.
მუნიციპალური ქონების მართვა
ქონების განკარგვაში არსებული ხარვეზები - მუნიციპალიტეტმა სათანადოდ ვერ დაიცვა საკუთარი კანონიერი ინტერესები და ვერ უზრუნველყო იჯარიდან მისაღები 19.6 ათასი ლარის სრულად და დროულად მობილიზება.
იურიდიული პირების მართვა
მუნიციპალიტეტის მიერ დაფუძნებული იურიდიული პირების მართვის ხარვეზები - დაფუძნებული იურიდიული პირების მართვა მუნიციპალიტეტის მიერ ხორციელდებოდა ხარვეზებით. კერძოდ, არ არის დაცული ფულადი სახსრებისა და რესურსების ეკონომიურად გამოყენების ვალდებულება: სათანადოდ არ არის დასაბუთებული მუნიციპალიტეტის გადაწყვეტილებები იურიდიული პირების შექმნისა და საქმიანობის მიმართულებების განსაზღვრასთან დაკავშირებით; დასაქმებულებს არ აქვთ სათანადო ფუნქციური დატვირთვა და მათი რაოდენობა არ არის ოპტიმიზებული.
მმართველობითი გადაწყვეტილებები
საბიუჯეტო რესურსების დაუგეგმავი ხარჯვა - 2020-2021 წლებში მუნიციპალიტეტის გადასახდელებში ხარჯების ჯამურმა მაჩვენებელმა, შესაბამისად, 15%-ით და 23%-ით გადააჭარბა გეგმით განსაზღვრულ პარამეტრებს. მერია გადახდის ვალდებულებებს იღებდა და თანხებს სისტემატურად ხარჯავდა დამტკიცებული/დაზუსტებული ბიუჯეტების პარამეტრების შეუსაბამოდ.
ბიუჯეტის დაგეგმვისა და შესრულების ხარვეზები - მუნიციპალიტეტში ბიუჯეტის დაგეგმვისა და შესრულების პროცესი მიმდინარეობდა ნაკლოვანებებით: ხარვეზები გამოვლინდა პრიორიტეტების დოკუმენტის ფორმირების, ბიუჯეტის შესრულების ანგარიშების შედგენის, საკრებულოში დროულად წარდგენისა და სახაზინო მონაცემებთან თანხვედრის მიმართულებებით.
დელეგირებული უფლებამოსილების დაფინანსება საკუთარი შემოსავლებიდან - 2020-2021 წლებში მუნიციპალიტეტმა ვერ უზრუნველყო დელეგირებული უფლებამოსილების განმახორციელებელი სამსახურების საქმიანობის დაგეგმვა და წარმართვა მისთვის გამოყოფილი ფინანსური რესურსების ფარგლებში, რამაც ადგილობრივი ბიუჯეტიდან დამატებითი 67.3 ათასი ლარის ხარჯი გამოიწვია.
შესყიდვების გეგმის ხარვეზები - შესაბამისი სახელმწიფო შესყიდვების განხორციელებამდე მუნიციპალიტეტს არ დაუკორექტირებია შესყიდვების წლიურ გეგმაში მითითებული მონაცემები, რის გამოც 2020 წელს 3,928.0 ათასი ლარით, ხოლო 2021 წელს – 2,402.0 ათასი ლარით გადააჭარბა შესყიდვების წლიური გეგმით დამტკიცებულ პარამეტრებს.
ასევე: შესყიდვების ელექტრონულ სისტემაში 130 შემთხვევაში არასწორად იყო მითითებული ინფორმაცია ხელშეკრულებების მიმდინარეობის შესახებ.
ა(ა)იპ - საქართველოს წითელი ჯვრის საზოგადოების დაფინანსების ხარვეზები - წითელი ჯვრის საზოგადოებასთან გაფორმებული მემორანდუმის ფარგლებში მუნიციპალიტეტმა დახარჯა 35.0 ათასი ლარი. მერია პრაქტიკულად არ ატარებდა მემორანდუმით გათვალისწინებულ მონიტორინგს პროგრამით დაგეგმილი ამოცანების შესრულებასა და დახარჯული თანხების მიზნობრიობაზე. შესაბამისად, არ არის შესწავლილი გაწეული ხარჯის ეფექტიანობა და ღონისძიებების შესაბამისობა პროგრამით გათვალისწინებულ მიზნებთან.
საკონსულტაციო მომსახურების დაუსაბუთებელი შესყიდვა - მუნიციპალიტეტმა ვერ დაასაბუთა თუ რა აუცილებელი საჭიროებით იყო განპირობებული მემორანდუმის ფორმით 10.0 ათასი ლარის საფინანსო-საკონსულტაციო მომსახურების შესყიდვა. მერია ვალდებული იყო პირველ რიგში გამოეყენებინა საკუთარი შრომითი რესურსი, ხოლო მოხელეების პროფესიული განვითარების საჭიროებისას, მომსახურება შეესყიდა მოქმედი კანონმდებლობის შესაბამისად.
დასუფთავების მოსაკრებლის ადმინისტრირების ხარვეზები - მერია ვერ უზრუნველყოფდა საკრებულოს დადგენილებით განსაზღვრული დასუფთავების მოსაკრებლის სათანადოდ მობილიზებას. შედეგად, მუნიციპალიტეტის ბიუჯეტმა ვერ მიიღო კუთვნილი შემოსავალი.
ჩაუტარებელი ინვენტარიზაცია - მუნიციპალიტეტში კანონმდებლობის მოთხოვნების შესაბამისად არ ჩატარებულა ძირითადი საშუალებებისა და მატერიალური ფასეულობების ინვენტარიზაცია. შედეგად, არსებობს რისკი, რომ მუნიციპალიტეტის კუთვნილი ქონების დაკარგვის ან დაზიანების შემთხვევები დარჩეს შეუმჩნეველი, შესაბამისი რეაგირების გარეშე.
შიდა აუდიტის სამსახურის საქმიანობა
შიდა აუდიტის სამსახურის საქმიანობის ხარვეზები - შიდა აუდიტის სამსახურს სათანადოდ არ შეუსწავლია ორგანიზაციაში არსებული პროცესები და შიდა კონტროლის სისტემები, არ გამოუვლენია სისტემური ხასიათის რისკები და მათი აღმოფხვრის მიზნით არ გაუცია შესაბამისი რეკომენდაციები. შიდა აუდიტის სამსახურმა ვერ უზრუნველყო მერიის საქმიანობის გაუმჯობესება, ფინანსების რაციონალური მართვისა და ორგანიზაციის ეფექტიანობის გაზრდის ხელშეწყობა.